Pages

Feb 23, 2015

Nunta lui Figaro de Beaumarchais (1960)

"Pentru ca esti mare senior te socoti si peste masura de istet? Noblete, rang, avere, functii, de aceea esti atat de increzut... Dar tare as vrea sa stiu cum le-ai dobandit...Ti-ai dat doar osteneala sa vii pe lume, si atat! Incolo, esti un om obisnuit. Pe cand eu, lua-m-ar dracu, pierdut in multimea anonima, ca sa traiesc numai, mi-a trebuit sa desfasor mai multa stiinta si mai multa iscusinta decat a fost nevoie intr-o suta de ani pentru guvernarea Spaniei! Si vrei sa te masori cu mine?" Regia artistică: Mihai Zirra. În distribuţie: Radu Beligan, Mircea Şeptilici, Valeria Gagealov, Coca Andronescu, Mimi Enăceanu, George Aurelian, Rozalia Avram, Valentin Plătăreanu, Nae Roman, George Groner, H. Nicolaide, Ştefan Glodariu, Al. Giovani, Ion Pascu, Armand Stambuliu, Sorin Balaban, Nataşa Nicolescu, Aura Rădulescu, Isabela Gabor, Ivona Acsente, Tedi Dimitriu, Mircea Medianu, Traian Petruţ, Mihai Stoenescu, Viorel Demetriad. Înregistrare din anul 1960

Feb 16, 2015

Mult zgomot pentru nimic de William Shakespeare (1962)

"- Pentru că o femeie m-a zămislit, îi mulţumesc; pentru că m-a crescut, îi aduc iarăşi mulţumirile mele cele mai umile; dar să mi se atârne cornuri de vînătoare în frunte sau să mi se lege goarna cu panglicuţe nevăzute, să mă ierte femeile! Şi pentru că nu vreau să le jignesc neavînd încredere în nici una, o să-mi fac singur dreptate, îndoindu-mă de toate; iar ca încheiere (aşa înţeleg eu să-mi închei socotelile), n-am să mă însor!
 - O să mai trăiesc ca să te văd la faţă galben de dragoste. 
- De furie, de boală sau de foame, poate; dar nu de dragoste." Adaptare de Isaia Răcăciuni. Traducerea : Leon Levitchi. Regia artistică : Mihai Zirra. În distribuţie: George Mărutză, Ionescu Gion, Fory Etterle, Ştefan Bănică. Regia muzicală : Romeo Chelaru. Înregistrare din anul 1962

Feb 9, 2015

Întâlnire la Senlis de Jean Anouilh (1957)

"Această fată tânără, plină de puritate, s-a mirat grozav că eu, un băiat tânăr, nu am nici un prieten. Și atunci mi-am născocit unul ca să n-o decepționez. Și, bineînțeles, odată pornit, vă închipuiți, l-am zugrăvit ca pe cel mai bun prieten din lume, cinstit, credincios. Dacă ei îi făcea plăcere, nu-i așa, nu aveam de ce să fiu zgârcit. (..) Așa că astă seară ea vine aici să îmi cunoască părinții și pe bunul meu prieten de care i-am vorbit atâta." Traducerea şi adaptarea radiofonică: Nicolae Constantinescu şi George Voinescu. Regia artistică: Val Moldoveanu. În distribuţie: Radu Beligan, Tudorel Popa, Virginica Popescu, Lili Popovici, Jules Cazaban, George Aurelian, Marieta Rareş, Nineta Gusti. Regia de studio: Traian Zecheru. Regia muzicală: George Popescu. Regia tehnică: ing. Gabriela Barca. Înregistrare din anul 1957

Jan 25, 2015

Muck cel mic de Wilhelm Hauff (1965)

"Dar dacă l-aș ține pe lângă mine să spele podelele după masă? Nărod cum e, ar face treaba asta pentru o farfurie de mâncare iar eu aș putea să îmi văd în liniște de vrăji. Ia uite că s-a și săturat! Avea dreptate, nu mănâncă mai mult decât o pisică." Un băiețel pitic și orfan ajunge pe drumuri după moartea părinților și, tot umblând, găsește o vrăjitoare dispusă să îl angajeze pentru îngrijirea pisicilor și curățatul casei. Singura condiție la angajare? Să nu spargă prețioasele vase ale vrăjitoarei. Ca în orice basm inevitabilul se produce și vasul e spart. Muck cel mic nu vrea să aștepte până se întoarce vrăjitoarea ca să fie dat afară, e gata să plece și singur dar ceva tot trebuie să ia și el ca plată pentru munca lui. Găsește într-o cameră niște banali papuci și un baston oarecare - dar nimic nu e banal în casa unei vrăjitoare. Abia după ce a pecat Muck cel mic constată cu uimire că papucii aveau darul să îl ducă foarte repede oriunde iar bastonul era detector de comori. Înarmat cu asemenea daruri fermecate, Muck poate în sfârșit să își construiască singur norocul. Durata: 29 minute Regie: Titel Constantinescu „Muck cel mic” de Wilhelm Hauff. Dramatizarea si regia artistică: Titel Constantinescu. În distribuţie: Silvia Chicoş, Gheorghe Trestian, Paul Sava, Horia Căciulescu, Paul Sava, Genoveva Preda, Sandu Sticlaru, Dem Savu, Petru Asan, Petrică Popa. Regia muzicală: Timuş Alexandrescu. Înregistrare din anul 1965

Jan 21, 2015

Kean de Jean Paul Sartre (1965)

"- Curioasă epocă: un comediant refuză invitația unui ministru. 
- Cine, Kean? 
- Da. De neînchipuit!"

 Distribuție: Radu Beligan, Dana Comnea, Tanți Cocea, George Mărutză, Constantin Brezeanu, Costache Antoniu, Magda Popovici Regie: Constantin Moruzan

Jan 18, 2015

Din porunca știucii de A. S. Pușkin (1965)

"Din porunca ştiucii, după-a-ei voinţă, să mi se-împlinească orişice dorinţă." Un băiat prostuţ şi leneş, Andriuşka, redă libertatea unei ştiuci prinse la pescuit în schimbul promisiunii că i se va îndeplini orice dorinţă. Dintr-o dată băiatul de care râdeau toţi, leneşul de pe cuptor, are puteri nelimitate. Dar ce va face cu ele? Un leneş gândeşte însă modest, şi pentru început doar va trimite cofele umplute cu apă singure acasă, apoi va vedea el ce va face, dar în orice caz nu se va grăbi să profite prea repede de posibilităţile sale magice, mai important e dormitul pe cuptor. Durata: 27 minute

Jan 9, 2015

Inima mea e pe înălțimi de William Saroyan (1965)

 "Poezia trebuie citită ca să fie poezie. S-ar putea ca eu să nu merit să fiu citit decât de un singur om. Dacă e așa, vreau ca acel cititor să fii dumneata." În anii de criză din America anilor 35, în țara tuturor posibilităților, în foametea și sărăcia generală se zbate un poet împreună cu băiețelul său. Scopul lui? Să mai amâne moartea cu o zi și, dacă se poate, să și publice ceva pentru care să fie plătit. E o nebunie să crezi că poți trăi din poezie în vremuri normale, dar în vremuri de criză, și totuși poetul Alexander se încăpățânează să scrie și să trimită manuscrise. Până când inevitabilul se produce și cei doi ajung în stradă... William Saroyan - Inima mea este pe inaltimi
Durata: 57 minute Distribuție: Fory Etterle, Octavian Cotescu, Vasile Manta, Mihai Mereuţă, Ana Negreanu, George Oprina, Ana Maria Ciortea, Dumitru Onofrei, Gheorghe Colceag, Mihai Mereuță, Doina Mavrodin Regie: Lucian Pintilie

Jan 5, 2015

Act venețian de Camil Petrescu (1965)

"- Nu, te intreb sincer, cu dorinta de a afla un raspuns. Spune-mi ce faci altceva mai cinstit decat obositoarele ispravi de a te imbraca, de a manca, de a te dezbraca si a te culca iarasi? - Cred ca principalul lucru este sa nu faci nimanui rau Si socot ca nimeni nu se poate plange de mine. Nu iau nimanui nimic din ceea ce i se cuvine - Hm, hm, Chiar asa sa fie? Ai vazut ca nu erai comandant de fregata decat rapind acest drept unui tanar merituos care nu avea privilegiul d-tale de a se fi nascut cu diploma de nobil tiparita pe spate. Esti primit in secretele Signoriei pentru serviciile si meritele castigate de familia d-tale, fara ca d-ta sa mostenesti de la aceasta familie si stiinta datoriei implinite si fara truda cu care ea a platit onorurile Cartii de aur." O piesă care se petrece în Veneția renascentistă, chiar înainte de decăderea Republicii Venețiene, când încă se mai putea salva ceva pe plan militar dacă s-ar fi găsit oamenii potriviți să o facă. Pietro Gralla este un astfel de om, un comandant de nave curajos și priceput, dar singur nu poate salva o Republică coruptă care preferă să piată în ițele privilegiilor de familie. Este o piesă despre lupta dintre merit și rang, dintre înțelepciune și avere, luptă inegală din start. Pentru că, deși pe terenul politic meritul pare să câștige, pentru inima unei femei lupta a fost de mult câștigată de cel nevrednic. Durata: 89 minute Regie: Elena Negreanu Distribuţie: Olga Tudorache, G. Ionescu Gion, Victor Rebengiuc, Colea Răutu, Victoria Mierlescu. Regia de studio: Crânguţa Manea. Regia muzicală: Romeo Chelaru. Regia tehnică: ing. George Buican. Înregistrare din 1965 Adaptare de Eugenia Dovides şi Magdalena Boiangiu.

Jan 1, 2015

Nastratin Hogea de Anton Pann (1965)

"- Da chiar voiam să vă întreb, de ce ați îmbiat mereu gulerul de blană, stofa scumpă, fireturile de aur să se servească din bucate? - Pentru că atâta vreme cât am venit cu hainele noastre simple, nici nu te-ai uitat la noi. Iar când am împrumutat haine scumpe și ne-am înveșmântat cu ele, ai început să ne socoți musfiri de mare preț așa că de fapt pe ele le cinstești, nu pe noi. " Nici un om inteligent nu poate rămâne indiferent la prostia și răutatea semenilor săi, la ipocrizie și minciună, dar modurile în care oamenii inteligenți aleg să răspundă acestei lumi strâmbe diferă de la om la om, unii răspund cu încrâncenare, alții aleg rezistența pasivă, unii se refulează în ironii mușcătoare destinate unui cerc de prieteni, alții încearcă să educe masele cu discursuri... Nastratin a ales umorul și ironia blândă. Piesa de față este povestea unui om resemnat în fața prostiei lumii și care a ales să râdă de ea pentru că de corectat știa și el că nu se poate. Erau oamenii din vremea fanariotă la fel de egoiști și ipocriți ca aceia contemporani nouă? Probabil că da, însă nouă azi ne lipsește calmul lui Nastratin, capacitatea lui de a se uita la lume și a o accepta așa cum este, ne lipsește plăcerea de a ne juca cu ceea ce ne strivește - de aici și filtrul tragic prin care ne privim lumea. Durata: 53 minute Distribuţie: Ion Lucian, Tamara Buciuceanu Botez, Grigore Vasiliu Birlic, Nineta Gusti, George Trestian, Nae Roman, Horia Căciulescu, Florin Scărlătescu, Mihai Mereuţă, Doina Şerban, Nicolae Neamţu Ottonel, Cornel Vulpe, Elena Nicolescu, Minel Kleper, Ion Marinescu, Gheorghe Pufulete, Doru Atanasiu, Alexandru Giovani, Nicolae Crişu, Marin Micu, Ioana Bara, Petre Popescu. Regia artistică: Mihai Pascal. Înregistrare din 1965

Dec 28, 2014

David Copperfield de Charles Dickens (1954)

"- Asta e sala de studii. De ce tresari? - Am văzut doi șoareci pe catedră... - Spectacol banal, o să te obișnuiești." 

Dramatizarea: Horia Lovinescu. Regia artistică: Mihai Zirra. În distribuţie: Silvia Chicoş, Dida Solomon, Ion Pavlescu, Dina Mihalcea, George Mărutză, Cleo Pan Cernăţeanu, Coty Hociung, Ion Anastasiad, Didi Ionescu Felea, Costache Antoniu, Lili Popovici, Ion Gheorghiu. Înregistrare din anul 1954

Dec 22, 2014

Învierea de Lev Tolstoi (1953)

"- Vezi însă că poporul suferă amarnic. Viu acum de la țară. E drept ca țăranii să muncească până la capătul puterilor fără să aibă ce mânca în vreme ce noi ducem o viață de lux și de risipă? - Și ce ai vrea să fac acum? Să muncesc și eu ca ei și să nu mănânc nimic? - Nu asta. Vreau ca toți să muncească și toți să mănânce. - Dragul meu, cred că o să sfârsești rău cu ideile tale..."

Traducerea: Leonard Efremov. Adaptarea radiofonică: Mihai Zirra. Regia artistică: George Teodorescu. În distribuţie: George Vraca, Clody Berthola, Forry Etterle, Nicolae Gărdescu, Tony Buiacici, Sonia Cluceru, Olga Tudorache, Liviu Ciulei, Ion Manta. Regiade studio: Ion Vova. Regia tehnică şi ilustraţia muzicală: ing. Lucian Ionescu

Dec 17, 2014

Ocolul Pământului în 80 de zile de Jules Verne (1959)

"- Ce e, valet? - În grabă am uitat să sting becul de gaz din camera mea! - Nu-i nimic, becul arde pe socoteala dumitale..." Dramatizarea: Grigore Băjenaru. Regia artistică: Mihai Zirra. În distribuţie: Radu Beligan, Ion Lucian, Alexandru Demetriad, Constantin Morţun, George Groner, Mircea Constantinescu, Tilda Radovici, Nicolae Gărdescu, Mihai Mateescu, Radu Dunăreanu. Regia muzicală: Romeo Chelaru. Înregistrare din anul 1959

Dec 13, 2014

Îndrăgostiții de Carlo Goldoni (1956)

"- Râzi cât poftești, dar veselia dumitale într-o asemenea situație dovedește ori drgoste puțină ori, iartă-mă, minte puțină! - Da, sunt o nebună! Nu știai? - Nu, domnișoară, poți să fii înțeleaptă când vrei. - Da, doar că de data asta sunt nebună, spune-o deschis! - Dacă nu o spune el, o spun eu! Ai merita să fugă toți de tine." Regie: Val Moldoveanu Distribuție: Carmen Stănescu, Nineta Gusti, Ion Lucian, Coti Hociung, Nicolae Brancomir, Dem Savu, Gheorghe Trestianu, Tudorel Popa

Dec 9, 2014

Fram, ursul polar de Cezar Petrescu (1958)

"- Pe Fram nu îl mai interesează nimic, îl plictisesc toți și toate. Toto, nu mai e nimic de făcut. S-o fi săturat și el de viața de aici așa cum ne săturăm și noi. O fi dorind și el o viață mai liberă, să fie de capul lui... - Ce au spus medicii? - Ei, povești. Că e surmenat, că i-ar trebui odihnă, o hrană mai bună..." Distribuție: Silvia Chicoş, Ştefan Mihăilescu-Brăila, George Oancea, Dinu Dumitrescu

Dec 6, 2014

Bărbierul din Sevilla de Beaumarchais (1952)

"- De unde ai luat tu filozofia asta așa glumeață? - Din deprinderea cu răul. Caut să găsesc în orice prilej de râs ca să nu îmi vie să plâng." Regia artistică: Mihai Zirra. În distribuţie: Ion Lucian, George Timică, Nae Roman, Grigore Vasiliu Birlic. Regia de studio: Rodica Bobescu. Regia muzicală: Paul Urmuzescu. Înregistrare din 1952

Sep 9, 2014

Plicul de Liviu Rebreanu (1955)

"- Adică nu s-ar putea spori prețul lemnelor cu suma ce vi-o cere dânsul? - Ar fi, dar nu e practic... - Așa-i, e greu și nu face... - Da? Atunci născociți alt mijloc! ceea ce vă doare nu e că ia șeful, ci că trebuie să dați voi! Gândiți-vă deci să plătiți, dar cu banii altuia!" Distributie: Grigore Vasiliu-Birlic ,Radu Beligan ,Ştefan Ciubotăraşu ,Nicky Atanasiu , Ion Talianu , Nicu Dimitriu , Virginica Romanovschi , Nicolae Meicu , Mircea Septilici , Mircea Constantinescu , Coca Enescu , Ion Iliescu , Puiu Dumitrescu , Leontina Ioanid , Tiberiu Simionescu regie: Constantin Moruzan

Sep 1, 2014

Regele Lear de William Shakespeare (1955)

"O, dragoste de viaţă, Ne laşi, de teama morţii, să murim De zeci de ori la rând decât să dăm Cu moartea faţă dintr-o dată!" Durata: 130 minute Distribuţia: Lear, rege al Britaniei – George CALBOREANU Regele Franţei – Mihai HEROVEANU Ducele de Burgundia – Constantin BREZEANU Ducele de Cornwall – Aurel ROGALSKI Ducele de Albany – Alexandru CRITICO Contele de Kent – Nicu DUMITRIU Contele de Gloucester – Toma DIMITRIU Edgar, fiul lui Gloucester – Constantin CODRESCU Edmund, fiul nelegitim al lui Gloucester – Nicolae BRANCOMIR Oswald, intendentul Gonerilei – Tony BUIACICI Doctorul – Ludovic ANTAL Bufonul – Gheorghe IONESCU-GION Un căpitan – Sorin GABOR Un herald – Alfred DEMETRIU Goneril, fiica lui Lear – Tanţi COCEA Regan, fiica lui Lear – Dina COCEA Cordelia, fiica lui Lear – Clody BERTHOLA Gentilom din suita regelui Lear – Mihai BERECHET Gentilom din suita regelui Lear – Gheorghe GHIŢULESCU Slujitor – Nicolae NEAMŢU-OTTONEL Slujitor – George MARCOVICI Slujitor – Ion ULMENI Solul – Matei GHEORGHIU Războinic – Mircea ANGHELESCU Războinic – Emil REISENAUER Războinic – Mircea BAŞTA Rapsodul – George TEODORESCU Traducerea şi adaptarea radiofonică: Mihnea Gheorghiu Regia artistică: George Teodorescu Regia tehnică: ing. Gabriela Barca Regia muzicală: Paul Urmuzescu Regia de studio: Ion Vova

Mar 31, 2014

Sodoma si Gomora de Jean Giraudoux

"E atît de sincer! Dar la ce îmi foloseşte mie dacă sinceritatea lui a devenit pentru mine cea mai mare minciună. Este frumos afară şi el spune că este frumos. îmi reproşează că sînt cochetă şi sînt cochetă. Dar tot ce e pe lume nu mai este la fel pentru noi. Soarele lui nu mai este şi al meu, faţa pe care mi-o vede nu mai este a mea. Lumea s-a dedublat şi avem fiecare lumea noastră." 88 minute Distributie: Irina Movilă, Delia Nartea, Mihai Dinvale, Mircea Rusu, Cristian Iacob, Oana Ştefănescu, Mihai Constantin, Ion Chelaru, Valentin Teodosiu, Daniela Ioniţă Producător: Vasile Manta Adaptare: Costin Tuchilă Regia muzicală: George Marcu Regia tehnică: Vasile Manta

Aug 15, 2013

Cartea cu jucării de Tudor Arghezi

"- E târziu... - Nu e târziu. Tu nu te joci toată noaptea cu un condei și un petec de hârtie? - De-a ce te joci tu, tătuțule? - De-a cai verzi pe pereți." O poveste despre copii și pentru copii a unui scriitor care învață să se întoarcă la inocența copilăriei și să se mire iar de toate cele împreună cu cei mici. Durata: 53 minute Distributie: Tina Ionescu, George Groner, N.N. Matei, Camelia Stănescu, Mitzura Arghezi, Ludovic Antal Regie: Cristian Munteanu Înregistrare din anul 1967

May 26, 2013

Richard al II-lea de Wiliam Shakespeare (1956)

"- Când vei citi numele meu pe-acest răvaș, nu te încrede, căci nu-i totuna inima cu iscălitura.. - Când iscăliși era totuna! Uită-ți milostenia, să nu hrănești la sânul tău un șarpe." O piesă despre un personaj istoric real, dar nu o dramă istorică, ci teatru de idei zugrăvit în stilul marilor tragedii shakespeariene cu regi imaginari. Drama puterii și a renunțării, un rege care are totul și este nevoit să abdice - un moment ciudat pentru o lungă monarhie, dar o mină de aur pentru un dramaturg de talia lui Shakespeare care a știut să stoarcă din acest personaj istoric tot ce se putea lua pentru o piesă genială. 99 minute regia Constantin Moruzan

May 3, 2013

O făclie de Paști de I. L. Caragiale

"Este evident. De aceea, criminalul propriu-zis, luat ca tip, are brațele peste măsură lungi și picioarele prea scurte, fruntea îngustă și turtită, occiputul tare dezvoltat; chipul lui de o caracteristică asprime și bestialitate, bătătoare la ochii deprinși; e un rudiment de om: e, cum am zice, fiara, care de-abia de curând a reușit să stea numai pe labele dinapoi și să-și ridice capul în sus, spre cer, cătră lumină!" Leiba Zibal,un hangiu evreu într-o vreme când antisemitismul era ceva comun, exprimat pe față, alunecă în nebunie tot așteptând să fie linșat, în timp ce violența verbală crește valuri-valuri în jurul său. Dar este această violență reală sau amplificată de sensibilitatea excesivă a hangiului? Ascultați piesa aici Distribuție: Florin Zamfirescu, Coca Bloos, Ion Chelaru, Radu Panamarenco, Mircea Constantinescu, Petre Lupu, Tudor Heica Regie: Leonard Popovici

Apr 30, 2013

Lupii și oile de Alexandr Nicolaevici Ostrovski 1971

"- Singur ai ticluit scrisoarea? 
- Aș, de unde? Nepotul. Toți credeau că băiatul nu va fi bun la nimic. N-a vrut să învețe, de-abia știe carte. L-am dat ajutor pe lângă inginerul hotarnic și dintr-o dată își descoperă așa talent, orice i-ai da îți face punct cu punct. 
- Are să te vâre în mare bucluc cu talentul ăsta."

 În viziunea lui Ostrovski, societatea rusească de la începutul secolului XX se împărțea în lupi și oi, sau prădători și prădați. Personajul principal al piesei sale, o moșiereasă bogată, pare a face parte din tabăra lupilor la început, ea deține puterea și banii, are de gând să contracteze o căsătorie avantajoasă și totul merge conform planului. Dar când un necunoscut apare pe neașteptate în viața ei, raportul de putere se schimbă și ea devine mielul care va fi sacrificat pentru dorința altora de putere. Durata: 104 minute
Distribuție: Maria Filotti, Florin Vasiliu, Cella Dima, Marieta Deculescu, Vladimir Maximilian, Niki Atanasiu, Alexandru Giugaru, Sandu Sticlaru, Paul Mateescu Socrat, Ion Cosma, Carol Cron, Ernest Maftei, Petre Laurențiu, Tiberiu Simionescu
Regie: Constantin Moruzan

Jan 30, 2013

Nasul de Gogol

"Desigur că e vorba de un fenomen nervos, un nas nu poate să dispară așa, nitam-nisam de pe o față. Aseară îl aveam, îmi aduc aminte foarte bine!" Povestea fantastică a unui funcționar căruia îi dispare nasul într-o noapte pentru ca apoi nasul să capete personalitate, funcții și decorații, devenind mai important decât stăpânul său. Durata: 46 minute Distributie: George Constantin, Mihai Mereuţă, Mitică Popescu, Mariana Mihuţ, Virgil Ogăşanu, Ion Pavlescu Regie: Silviu Jicman

Jan 27, 2013

Povestea lui Stan Pățitul de Ion Creangă

"— Ei, copile, ce ispravă ai făcut? Câte suflete mi-ai arvonit? Dă-ți solia! 
— Ia, mai nimica, stăpâne; se vede c-am pornit într-un ceas rău. Vremea a fost prea dimpotrivă, cum știți, și numai un om a venit azi în pădure, dar și-acela a scăpat de mine, căci am dat în urma lui târziu, tocmai când se dusese. Noroc numai c-am găsit pe-o teșitură un boț de mămăligă, de-am mâncat, căci îmi gârâiau mațele de foame. Alta nu mai știu nimica, întunecimea-voastră."

Un drăcușor este pedepsit să servească un om timp de trei ani de zile și o va face cum știe el mai bine, ceea ce nu va fi prea rău nici pentru omul nostru, zis și Stan Pățitul. Drăcușorul își va folosi puterile magice pentru a pune pe picioare gospodăria și a-și îmbogăți stăpânul dar, de departe, cea mai grea încercare va fi găsirea unei soții bune pentru Stan.


Ion Creanga - Povestea lui Stan Patitu regia Vasile Manta
 
Durata: 56 minute
Distribuție: Mihai Constantin, Claudiu Bleonț, Petre Lupu, Dan Condurache, Dumitru Chesa, Romeo Pop, Silvana Ionescu
Regie: Vasile Manta


Durata: 66 minute Regie: Valeriu Cupcea Inrgistrare din 1970

Nov 22, 2012

Casa de la miezul nopții sau Paiața sosește la timp de Fănuș Neagu

"Albul tihnit... În el visezi și chiar ești bolnav de o liniște veche, fără dureri, o liniște prin care trec bucăți de lumină, lingouri cu lumină de aprilie, cu lumină de septembrie, străchini de coajă de mesteacăn în logodnă cu luna." Una din puținele piese ale lui Fănuș Neagu spune povestea unui triunghi (pătrat?) conjugal în care o soție își părăsește soțul pentru altcineva, apoi se întoarce la el. Mare lucru nu se petrece propriu-zis în rest, este mai mult o piesă de limbaj poetic și sofisticat, cu personaje nebuloase care visează și tânjesc după ceva dar nu prea acționează. Durata: 62 minute Distribuție: Irina Mazanitis, George Constantin, Ovidiu Iuliu Moldovan, Șerban Cellea, Dana Dogaru, Rodica Popescu Bitănescu,

Oct 19, 2012

Casa Bernardei Alba de Federico García Lorca

"Asemenea evantai se dă unei văduve? Dă-mi unul negru şi învaţă să respecţi doliul după tatăl tău. Timp de opt ani, cît va ţine doliul, nici boarea de pe uliţă nu trebuie să pătrundă în casa asta. Să socotim că am astupat cu zid uşile şi ferestrele. Aşa a fost şi-n casa tatălui meu, şi-n casa bunicului meu..." Dramă a satului spaniol, Casa Bernardei Alba descrie o lume tradițională, închistată în reguli rigide și tabuuri. Se pare că oamenii din orice sat de oriunde în lume sunt conservatori ai tradițiilor, chiar și când tradițiile respective distrug indivizii. Bernarda Alba are câteva fiice pe care le închide în casă în semn de doliu pentru tatăl lor. Doliul va dura 8 ani și fetele se vor putea mărita abia după ce perioada va trece, nu mai contează că vor fi bătrâne și urâte atunci, doliul trebuie respectat. Bernarda Alba se poartă ca o stăpână absolută în casa-închisoare iar fetele își trăiesc destinul tragic aparent cu resemnare, însă revolta mocnește gata să izbucnească. Federico Garcia Lorca - Casa Bernardei Alba 1976 regia Cristian Munteanu
Durata: 68 minute Distribuţie: Olga Tudorache, Eugenia Popovici, Gina Patrichi, Adela Mărculescu, Lucia Mara, Valeria Seciu, Mariana Mihuţ, Ica Matache, Eugenia Bosânceanu, Victoria Mierlescu Regie: Cristian Munteanu Federico Garcia Lorca - Casa Bernardei Alba 1973 radio Moldova Durata: 55 minute

Jun 21, 2012

Ivan Turbincă de Ion Creangă (1955)

"- N-ai grijă, Petre, de drumețul care cântă să nu te temi. Ostașul acesta e un om bun și milostiv. Vezi-l, are numai două ruble la sufletul său și, drept cercare, hai, fă-te tu cerșetor în capătul ăsta de pod și eu la celălalt, să vezi cum ne dă el amândouă rublele de pomană, bietul om..."

 După ce a servit ca ostaș toată viața, Ivan este eliberat din armată și primește și răsplată pentru osteneală două ruble. Cum o treabă imediată nu prea are, Ivan începe să colinde lumea fără scop și să intre în tot felul de încurcături. Cum dă peste un necaz, turbinca sa îi este de ajutor, săculețul ăsta fiind atât de încăpător încât și moartea se lasă înghițită de turbincă. Ce va face Ivan cu moartea? Rămâne să ascultați povestea și să vedeți.. Durata: 38 minute

Jun 6, 2012

Din Jale se intrupeaza Electra de Eugene O'Neill

"Cine eşti tu? încă un cadavru? Şi tu şi eu am văzut cîmpii şi dealuri presărate cu cadavre -ce însemnau?...nimic altceva decît o glumă sinistră a vieţii faţă de viaţă. Moartea ţi se potriveşte atît debine! Moartea se potriveşte Mannonilor! Totdeauna mi-ai apărut ca statuia unui mare defunct, şezînd înjilţul unui parc sau călărind pe un cal într-o piaţă publică —privind fără nici o înţelegere viaţa din juru-ţi şi nesocotind-o pentru că n-ai fost în stare s-o trăieşti. Cît ai trăit nu ţi-a trecut prin minte să mă cunoşti mai bine: acum că ai murit cred că ne-am putea împrieteni." Tragedia veche a Atrizilor transportată în America războiului civil, în familia veche a Mannonilor. Același conflict între mamă și fiică, aceeași uciderea a tatălui care cere neapărat răzbunare, aceeași sacrificare a mamei de către copiii ei. O'Neill dezgroapă din psihanaliză complexul Electrei și îl aruncă pe scenă, îi dă trup și viață, îl plasează în timp. Paricid, nebunie și moarte, toate astea se pot întâmpla în orice moment al istoriei, cât timp suntem cu toții sclavii acelorași complexe psihanalitice care ne modelează și ne zdrobesc totodată. Durata: 145 minute Distribuţie: Irina Răchiţeanu Şirianu, Gina Patrichi, Victor Rebengiuc, Nicolae Iliescu, Mirela Gorea, George Constantin, Vasile Niţulescu, Ştefan Iordache, Telly Barbu, Lili Nica Dumitrescu, Boris Petrof, Constantin Dinulescu, Sorin Gheorghiu Regie: Cristian Munteanu Înregistrare din 1985

Apr 20, 2012

Funcționarul de la domenii de Petre Locusteanu

"- Dar de ce țineți numaidecât ca ginerele dumneavoastră să fie funcționar de la Domenii? - Numaidecât nu, dar încerc și eu... Și încerc pentru că am o presimțire: numai un funcționar de la Domenii o va putea face fericită pe fata mea." O piesă naivă de la început de secol 20, scrisă de un autor uitat azi. Domnul Cocârțău vrea să își căsătorească fiica numai cu un funcționar de la Domenii (Agenția Domeniilor Statului - un fel de FPS de pe vremea aceea) pentru că așa a visat soția lui când a născut fata. În acest scop dl. Cocârțău dă anunț peste anunț la mica publicitate, dar nici un pretendent potrivit nu apare. Între timp există destui pretendenți la zestrea domnișoarei Cocârțău care speră că tatăl fetei va renunța odată la condiția lui absurdă. Când în sfârșit apare și un funcționar la Domenii, toți ceilalți pretendenți se aruncă în luptă ca să îl deturneze de la mâna fetei. Durata: 88 minute Distribuţie: Dem Rădulescu, Rodica Popescu Bitănescu, Tamara Buciuceanu, Virgil Ogăşanu, Petre Lupu, Bianca Zurovski, Adina Popescu, Eusebiu Ştefănescu, George Ivaşcu, Eugen Cristea, Gabriela Baciu, Maria Tudose Regie: Constantin Dinischiotu Înregistrare din 1997

Apr 14, 2012

Jocul vieții și al morții in deșertul de cenușă de Horia Lovinescu

"- De ce te-ai speriat, tată? Nu știi că nu mi se poate întâmpla nimic? Voiam să spun că în pustietatea asta nici unuia din noi nu i se poate întâmpla nimic. E atâta liniște... Doar câte o pasăre din când în când îți mai tulbură gândurile. 
- Păsările astea vin din ce în ce mai des. De unde-or fi venind și ce mănâncă ele? 
- Poate că așteaptă stârvurile noastre." 

La sfârșitul lumii va începe iar o altă lume, de la capăt. Într-un deșert post-apocaliptic mai viețuiesc trei oameni: un tată cu fiul său, Abel, și o fată. Nu poate fi vorba de fericire în viața lor, dar o anumită comoditate dată de repetarea acelorași cuvinte zi de zi există. Toți se cunosc unii pe alții și li s-a acrit de atâta cunoaștere dar alternative nu au, așa că domnește un fel de pace mocnită. Liniștea lor este spartă de sosirea lui Cain, principiul violenței și al supraviețuirii cu orice preț, cel care va reconfigura relațiile între cei trei, își va ucide fratele și va da un șut în spate lumii, propulsând-o înainte. Durată: 108 minute Distribuție: George Constantin, Dana Dogaru, Alexandru Repan, Ştefan Sileanu

Jan 15, 2012

Mihai Eminescu – Veronica Micle ... Replici

"Te rog, Veronică, nu scuza dacă vrei, nu mă ierta chiar, dacă vrei să mă pedepsești mai mult decum sunt pedepsit eu de cer și de oameni dar, te rog nu te supăra. Păstrează sufletul vesel, și dacă nu vrei să mă ierți, râzi cel puțin căci conștiința că tu suferi îmi trece ca un fier roșu prin inimă."

 Anul 2000 - publicarea scrisorilor necunoscute ale lui Eminescu a fost un eveniment uriaș ca importanță. După zeci de ani de slăvire oarbă, Eminescu apărea în sfârșit în fața publicului cu un chip mai uman, o ființă din oase și carne cam depresivă, cu crize de mizantropie și reumatism, cu angarale de om mare, încurcat și el în aceeași mocirlă a vieții cotidiene ca toată lumea. Eminescu care alerga pe la ministere după petiții, Eminescu bolnav, Eminescu gelos, Eminescu glumeț, Eminescu alintat cu nume ridicule de către Veronica, Eminescu alintând-o pe Veronica cu nume la fel de ridicule, Eminescu uman - iată cadoul anului 2000 pentru români. Care cadou a fost ignorat pentru că noi nu aveam nevoie de el ca persoană reală, nouă ne trebuia un ideal cât mai îndepărtat, un tip fără slăbiciuni spre care să tindem mereu asimptotic ca o formă de masochism național. Spectacolul acesta este stelar - în cel mai bun sens al cuvântului. Colajul de scrisori, poezii și arii vă va transporta pentru o oră jumate în acea lume plină de stele în care ne place să ne imaginăm că trăia Eminescu și din care nu cobora niciodată, nici măcar ca să se ducă la o cârciumă soiasă de mahala ca să bea un vin cu niște prieteni. Ascultați acest spectacol, bucurați-vă de el, dar nu uitați vorbele lui Nichita Stănescu:
Atâta să nu uitaţi: că el a fost om viu
viu pipăibil cu mâna.
Atâta să nu uitaţi
că el a băut cu gura lui,-
că avea piele îmbrăcată în ştofă.
Atât să nu uitaţi,-
că ar fi putut să stea
la masă cu noi,
la masa cinei celei de taină
Atât să uitaţi! Numai atât,-
că El a trăit,
înaintea noastră…
Numai atât,
în genunchi vă rog să uitaţi!

 Durata: 84 minute Distribuție: George Motoi, Lucia Mureșan, Valentin Teodosiu, Cătălin Rusu cântă soprana Mirela Zafiri scenariu de Pușa Roth și Costin Tuchilă muzica Laurențiu Profeta link alternativ:

Dec 28, 2011

Colegi de birou de Emil Braghinski și Eldar Reazanov (1980)

"- Vă rog să beți un cocteil. 
- Tovarășe Novosîlțev, dar eu nu beau. 
- Da, știu. 
- Și atunci de ce ai venit cu tava? 
- Așa... Vă plac ciupercile? 
- Poftim? 
- Ciupercile, știți, alea albe... mânătărci. 
- Nu, nu îmi plac. 
- Ei, Ludmila Prokofievna, îmi pare sincer rău. E așa de plăcut să culegi ciuperci. Unele cresc pe lângă buturugi, altele... doar dacă e secetă trebuie să le cauți pe lângă locurile umede." Pentru fanii filmului rusesc Служебный роман, piesa aceasta nu mai are nevoie de prezentare, fiind adaptarea radiofonică a scenariului unuia din cele mai iubite filme rusești. Pentru cei care nu au văzut filmul, iată despre ce este vorba: un contabil timid are nevoie de o promovare în instituția în care lucrează. Omul e capabil dar nu știe să se facă remarcat iar șefa lui e o ființă atât de rece și inumană încât mulți ar jura că e un robot, nu se poate vorbi cu ea. Soluția i-o sugerează un coleg cu mai multă experiență de viață: ce ar fi să încerce să seducă șefa-robot? Dar cum te poți apropia de un sloi de gheață? Ce se poate vorbi cu o tipă care are în cap doar cifre și rapoarte și este suspectată că nu ar avea viață personală? Pare o întreprindere imposibilă chiar și pentru șmecheri unși cu toate alifiile, cu atât mai mult pentru naivul contabil Novosîlțev. Și totuși, acolo unde leii nu îndrăznesc să pășească mieii merg înainte... Durata: 47 minute Distribuție: Ștefan Mihăilescu Brăila, Ileana Stana Ionescu, Mircea Șeptilici, Vali Voiculescu Pepino, Mariana Mihuț, Regie: Ion Vova Înregistrare din 1980 link alternativ: Inregistrare din Rep. Moldova, 1977 durata: 70 minute Regie: Ilie Stratulat

Oct 10, 2011

La răscruce de vânturi de Emily Brontë

"- Cum poate hoinări domnişoara Earnshaw pe câmpuri cu un ţigan? Şi totuşi copila e în doliu — desigur că ea e — vai va rămâne schiloadă pe viaţă!?
 - Ce nepăsare condamnabilă din partea fratelui ei! Am înţeles eu din spusele lui Shielders c-o lasă să crească ca o adevărată păgână. Dar ăsta cine-i, de unde şi-o fi cules asemenea tovarăş? A da, să ştii că el e strania achiziţie a fostului meu vecin — făcută cu prilejul călătoriei lui la Liverpool — un mic indian sau un copil părăsit de-un american sau de-un spaniol. 
- Un băiat rău, în orice caz, şi cu totul nepotrivit într-o casă ca lumea! Linton, ai observat cum vorbeşte? Sunt îngrozită ca nu cumva să fi auzit şi copiii mei ce-a spus."
 Un băiat și o fată sunt prieteni de mici și, crescând împreună, se îndrăgostesc. Ea e o viitoare contesă, el e un orfan luat de suflet de tatăl ei. Rangurile și prestigiul social nu contează pentru cei doi tineri, dar pentru restul lumii se pare că da. Căsătoria lor nu se poate face, universul întreg se opune iar ei se supun și renunță. O singură dorință mai rămâne în ei: ca măcar copiii lor să se căsătorească. Dar universul s-ar putea să aibă altă opinie și de data asta... Durata: 159 minute Distributie: Ion Marinescu, Adela Mărculescu, Alexandrina Halic, Ion Caramitru, Valeria Seciu, Virgil Ogăşanu, Grigore Gonţa, Olga Tudorache, Constantin Brezeanu, Nicolae Luchian Botez, Mihai Stoenescu, Alina Iovanelli, Anca Veresti, Gabriel Marinescu Regie: Paul Stratilat

Jul 25, 2011

Amadeus de Peter Shaffer

"În seara aceasta, într-unul din nenumăratele birturi ale acestui oraș se află un tinerel, chicotește des și, fără să lase din mână tacul de biliard, este în stare să aștearnă pe o coală, într-o doară, note față de care eu nu mai scriu decât niște biete mâzgăleli fără rost." Dacă nu poți fi genial, măcar distruge geniul - aceasta era deviza lui Salieri,un compozitor austriac care a avut nenorocul să fie contemporan cu Mozart. Geniul și mediocrul, braț la braț, jucați pe aceleași scene, aplaudați de același public ce nu putea face diferența între rang și merit, între monden și valoros. La o reprezentație cu Salieri era de bon ton să te duci, ba chiar obligatoriu, la Mozart ajungeai doar dacă mai aveai timp și voiai tu neapărat. Salieri era regele saloanelor vieneze iar Mozart cel al cârciumilor mărginașe. Singur Salieri înțelegea cutremurat măreția geniului mozartian, singur el aprecia și știa perfect lucid că, deși era aplaudat azi, mâine nimeni nu îl va mai ține minte pe când toți vor ști cine a fost Mozart și peste o mie de ani. Un mediocru vrea să se salveze în eternitate, ce soluții are? Să ucidă un geniu și să își lege pe vecie numele de al său. Durata: 80 minute Distribuţie: Gheorghe Visu, Cristian Iacob, Simona Stoicescu, Lucian Ifrim, Ion Haiduc, Anne Marie Ziegler,Bogdan Dumitrescu, Ştefăniţă Constantin Aruxandrei, Costin Petran Regie: Ilinca Stihi

Jul 13, 2011

Omul care a văzut moartea de Victor Eftimiu (1957)

"În lupta vieții eu nu pot să mă mai întorc. Dumneavoastră mi-ați dat o clipă iluzia fericirii familiale, acuma mă goniți ca pe un câine. Ce-mi rămâne de făcut? Tăceți... M-ați condamnat din nou la moarte. Bine, am să mă omor." Un om așezat, cap de familie, ajunge fără să vrea erou local când, într-o zi, salvează de la înec un biet vagabond care sărise în râu. Prestigiul social crește, omul e propulsat pe o orbită politică spre scaunul de primar. Dar nu poți salva de la moarte un om fără să devii responsabil pentru destinul său după aceea. Vagabondul salvat de la moarte era un sinucigaș, voia să moară pentru a scăpa de mizerie și de traiul fără căpătâi. Salvarea lui nu a fost tocmai o salvare dacă omul nu e abătut din dorința lui de a muri, dacă nu i se oferă o viață mai bună. Și cine are acum datoria să i-o ofere? Cine este nevoit acum să îl adopte pe vagabond? Bietul funcționar care nu știa în ce se băgase atunci când a sărit în râu la primul impuls generos. Durata: 75 minute Distribuție: Grigore Vasiliu-Birlic, Silvia Dumitrescu Timică, Eugenia Popovici, Radu Beligan, Nicu Dimitriu, Horia Șerbănescu

Jun 18, 2011

Platonov de A. P. Cehov

"- Răul mişună în jurul meu, murdăreşte pămintul, îi înghite pe fraţii mei întru Hristos şi întru ţară, iar eu zac şi nu fac nimic, ca după o muncă grea; stau, privesc, tac... Acum am douăzeci şi şapte de ani, la treizeci de ani am să fiu la fel, nu prevăd nici o schimbare! Iar mai tîrziu n-o să fie decît o nepăsare crasă, abrutizare, o indiferenţă deplină faţă de tot ce nu e plăcere trupească, iar mai departe e moartea. S-a dus viaţa! Mi se face părul măciucă numai cînd mă gîndese la o moarte ca asta! "

 Un învățător de țară își înșeală soția, bea, cântă la chitară, dar cel mai adesea pur și simplu zace. Se lasă trăit de viață așa cum un animal se lasă în voia timpului și a soartei. Însă Platonov nu este un om insensibil sau grosolan, ci un om foarte inteligent și cult, viața pe care o duce îl scârbește și pe el dar ... preferă să se lase dus de izbeliște fără nici o tresărire. Pe când era student și avea în el toate idealurile lumii, Platonov se îndrăgostise de o fată la fel de idealistă și luminoasă ca el, Sofia Egorovna. Într-o zi Sofia a dispărut brusc și Platonov, năucit, s-a apucat de băut și a uitat toate idealurile vieții sale. S-a însurat și s-a mutat la țară unde se lăsse în voia sorții. Într-o zi apare la țară femeia care îi distrusese viața, Sofia Egorovna, și ea măritată, și ea nefericită. Pentru Platonov întâlnirea este dureroasă, pentru Sofia este un îndemn să reia idealurile din tinerețe ca și cum s-ar mai putea repara ceva. Abia față în față cu Sofia, cu amintirea tinereții lui, Platonov își dă seama cât de mult a decăzut, cât își urăște viața, cum a ajuns într-o fundătură. Sentimentul ratării este insuportabil, Platonov nu știe ce să facă, drama lui transcende cuvintele, dar ceva trebuie făcut, ceva drastic pentru că acum nici el nu mai poate trăi așa.
  Durata: 55 minute
Distribuţie: Marcel Iureş, Stela Popescu, Irina Movilă, Valentin Uritescu, Andreea Bibiri, Constantin Codrescu, Eugen Cristea, Anca Sigartău. Înregistrare din 2008.
Regie: Dan Puican Durata: 76 minute Distributie: un colectiv artistic al teatrului national din Craiova Regie: Constantin Moruzan

May 2, 2011

O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale

"Am scăpat până acum! Sfinte Andrei, scapă-mă și de acum încolo: sunt încă june! Geniu bun al venitorului României, protege-mă; și eu sunt român! O, ce noapte furtunoasă! Oribilă tragedie!" Piesa este atât de cunoscută încât nu mai e nevoie de nici o prezentare. Textul e perfect, nu i se poate reproșa nimic lui Caragiale, decât că poate e prea scurtă. Nu ne-ar fi deranjat încă un act în compania simpaticelor personaje. Chiar și așa, din câteva cuvinte, Caragiale creează personaje întregi, vii, cu istorii lungi în spate. Avem aici clasicul la Caragiale triunghi amoros soț-soție-amant în Titircă - Veta - Chiriac, o femeie divorțată cu timidități juvenile în Zița, un june viitor politician deocamdată patriot înfocat - Rică Venturiano, un polițist raisonneur și rigid în Nae Ipingescu, și un băiat de casă, copil de suflet amărât și fumător - micul Spiridon. Îi cunoaștem după câteva minute, știm viețile lor, le știm principiile de viață, știm cum ar reacționa în situații noi și exact ce ar zice. Cunoaștem personajele din Noaptea furtunoasă mai bine decât proprii noștri amici. Acesta este efectul Caragiale. Durata: 72 minute Distributie: Alexandru Giugaru, Silvia Dumitrescu-Timica, Radu Beligan, Marcel Anghelescu, Victoria Mierlescu, Niky Atanasiu, Ion Ciprian Regie: Sica Alexandrescu Înregistrare din anul 1952 Radio Moldova (1964) * Redactor: Alexandru Roşu

Apr 5, 2011

La Medeleni de Ionel Teodoreanu

"La capătul călătoriei ― Medeleni... Numele suna lung, lung,dominînd melodic larma roţilor. " Medeleni este numele moșiei unde cele trei personaje principale Dănuț, Olguța și Monica își petrec copilăria, locul fericirii din timpul vacanțelor, locul unde timpul se oprea în loc. Mai târziu, după ce au ajuns adulți, cei trei au trasee imprevizibile în viață și se îndepărtează tot mai mult de Medeleni dar continuă să tânjească după locul acela magic unde au fost nespus de fericiți. Părinții lor îmbătrânesc, oamenii de la moșie mor, totul se schimbă și se acoperă de tristețe, moșia actuală nu mai este atât de frumoasă ca cea din amintiri și cei trei își dau seama că pot renunța la bucata de pământ fizic pentru că ei de fapt nu tânjiseră după Medeleni, ci după copilăria lor petrecută acolo. Durata: 168 minute Distribuție: Mirela Gorea,Diana Lupescu,Adrian Pintea,Alexandrina Halic,Iarina Demian,Ion Pavelescu,Mihai Mereuţă,Corado Negreanu,Dana Dogaru,Mihai Dinvale,Constantin Cojocaru,Elena Sereda,Virginia Mirea,Irina Petrescu,Mircea Constantinescu,Ruxandra Sireteanu,Valentin Teodosiu,Mircea Anghelescu,Ovidiu Iuliu Moldovan,Ion Siminie,Niculae Pomoje Regie: Titel Constantinescu

Mar 25, 2011

Rața sălbatică de Henrik Ibsen

"El, vînătorul de urşi, umblă prin pod, pe întuneric, şi vînează iepuri de casă !. .. Nu există în toată lumea un vînător mai fericit decît bătrînul în luptă cu toate boarfele de prin pod. Cei patru-cinci pomi de Crăciun, uscaţi, puşi acolo, reprezintă pentru el întreaga pădure, mare şi proaspătă, de la Hoydal. Cocoşul şi găinile care dorm pe crengile brazilor sînt păsări sălbatice de codru; iar iepurii de casă, care ţopăie de colo pînă colo prin pod, sînt urşii pe care îi atacă el, bătrînul sprinten, deprins să trăiască în aer liber."

 Un om a cărui viață a fost fixată de la început de alții. Fără calități speciale sau talente, Hjalmar a fost împins de la spate să se însoare cu o fostă slujnică a boierului local, apoi curând i s-a născut o fetiță care nu era a lui - dar el nici nu bănuia asta, apoi încurajat să se apuce de arta fotografiei și în tot acest timp el trăia pe banii boierului fără să se întrebe de ce era el sponzorizat de un om atât de rece și distant. Era un împrumut, credea el, urma să restituie totul cândva, Hjalmar era liniștit. Până când într-o zi când află din întâmplare că copilul nu era al lui și căsătoria lui fusese doar un paravan. În ziua aceea groaznică Hjalmar înțelege cât de disprețuit a fost el de toți până acum, cât de copil l-au crezut toți, cum l-au dus de mână și au profitat de încrederea lui. Singura lui greșeală a fost că avea încredere în oameni dar pentru asta a primit doar dispreț și priviri ironice. Nu chestiunea înșelăciunii sentimentale îl roade atât de tare cât ideea că a trăit toată viața o minciună și că nimeni nu l-a luat în serios. Credea că are talent, aștepta să inventeze ceva, le spunea tuturor asta iar ei se uitau la el și nu vedeau decât o nulitate. Pentru că da, Hjalmar chiar nu avea nici un talent dar chiar și un om lipsit de talent și absolut banal are totuși dreptul să fie tratat ca un adult. Nimeni nu s-a așteptat ca bunul, blândul Hjalmar să nu îi ierte pentru păcatul lor, nimeni n-a crezut că el ar putea avea și caracter de parcă talentul ar fi avut vreo legătură cu forța morală.
Durata: 75 minute
Distribuție: Ana Ciontea, Constantin Codrescu, Dan Aştilean, Răzvan Ionescu, Constantin Dinulescu, Sorin Gheorghiu, Valeria Seciu
Regie: Titel Constantinescu

 
  Durata: 82 minute
Distribuție:Mihai Constantin, Alexandru Bindea, Mircea Albulescu, Virgil Ogasanu, Liliana Pana, Ioana Calota, Dan Astilean, Catalin Panaite, Felicia Pinte, Vasile Toma, Gheorghe Pufulete, Sorin Gheorghiu
Regia artistica: Gavriil Pinte Înregistrare din anul 2006

Feb 27, 2011

Criza în barou de Gib Mihăescu

"Trebuie să aibă cineva o logică specială ca a dumitale pentru ca să afirme că se pot sărbători insuccesele pe când acasă o șterg repede cei ce nu mai vor să-și vadă clienții după proces, se fofilează ușor, se ascund sub birouri și scot cartea ca să se dumirească unde au greșit..." Doi avocați într-un mic orășel de provincie sunt nevoiți să trăiască într-o concurență acerbă pentru că au puțini clienți și nu mai știu cum să și-i fure unul altuia. La rândul lor clienții știu să speculeze concurența asta și îi păcălesc pe amândoi să tot scadă onorariile spunându-i fiecăruia că celălalt cere mai puțin. Până când într-o zi, discutând colegial, amândoi au revelația că dacă ar lucra în asociație ar putea câștiga mai mult pentru că ei ar impune prețurile. Dar noua idee nici nu își face bine loc în capetele lor când suspiciunile își arată iar colții... Durata: 17 minute Distribuţie: Ştefan Ciubotăraşu, Toma Caragiu Regia artistică: Elena Negreanu Înregistrare din anul 1970

Jan 29, 2011

Zvăpăiata de Anton Pavlovici Cehov

"- Toți, dar absolut toți, o adoră pe gazda noastră pe care o consideră de asemenea foarte talentată. Cântărețul face cu ea canto, violoncelistul de acolo o asigură că nimeni nu-l acompaniază mai bine decât ea, cu mine face pictură.... - Și de fapt care ar fi adevăratul ei talent? - Să nu râdeți, talentul ei cel mai mare este de a se împrieteni cu celebrități." O fată cam aiurită se mărită cu un medic bun și modest într-un elan de generozitate fără să aibă nimic în comun cu el. Viața ei este dedicată artei sau mai degrabă oamenilor celebri de care se înconjoară cu tenacitate; ea se consideră o mare iubitoare de frumos și încearcă să își organizeze viața cât mai estetic. Pictează, cântă, dansează și acordă atenție mai mare invitaților zilnici decât propriului soț despre care însă nu uită să spună mereu cât de mult îl iubește. Femeia aceasta duce o viață total paralelă cu a soțului său, nu știe nimic despre el sau preocupările sale, nu o interesează ce gândește el, în schimb apelează cu egoism la afecțiunea lui oricând are nevoie de ceva. Abia când soțul ei este pe moarte va afla uimită că el era adevăratul geniu în timp ce artiștii cu care se înconjurase toată viața nu erau decât niște nulități ca și ea de altfel. Durata: 55 minute Distribuție: Mirela Gorea, Marcel Iureș, Dan Condurache, Rodica Sanda Țuțuianu, Petre Moraru, Valentin Teodosiu Înregistrare din Republica Moldova Durata: 53 minute

Jan 27, 2011

Romanțioșii de Edmond Rostand

"- Privește bine la casa aceea blestemată, acolo stă Pergamin, dușmanul meu. - Știu, o, tată. - Și tu? Aicea zilnic vii singură s-asculți ocări și alte vorbe ce spun acești inculți. Și cine știe oare de ce-ar mai fi în stare dacă-ar băga de seamă că fiica mea se plimbă pe-aicea fără teamă!" Doi tineri s-au îndrăgostit pentru că tații lor, vecini de moșie, se urau până la moarte. Dușmănia taților, interdicția de a-și vorbi, zidul înalt ridicat la granița moșiilor, toate acestea au dat aripi îndrăgostiților să se viseze noii Romeo și Julieta. Tocmai când plănuiau să fugă în lume, dintr-o greșeală află că tații lor de fapt nu se dușmăneau și toată ura lor prefăcută fusese un plan bine gândit pentru ca copiii lor să se îndrăgostească. Căsătoria lor din revoltă era, oroare, o căsătorie aranjată, adică exact ce urăște orice tânăr romanțios. Tinerii decid să nu își mai vorbească, nu pot fi convinși de nimic, iar bieții tați trebuie să inventeze de urgență un alt plan pentru a-și păcăli copiii să se căsătorească.
Durata: 60 minute Distribuţie: Virgil Ogăşanu, Mariana Buruiană, Mircea Constantinescu, Cornel Vulpe, Constantin Dinulescu, Nicolae Călugăriţa Regia artistică: Titel Constantinescu Inregistrare din anul 1990

Jan 25, 2011

Mihail de Panait Istrati

"- Știi bine că atunci când citești, trebuie să fii cel puțin mulțumit, cu alte cuvinte să ai cel puțin stricul necesar, ce dracu. Doar nu o să îmi spui că citești și când ți-e foame. - Ba da. - Ei, atunci chiar că nu mai pricep nimic. - Dar pentru dumneata ce e lectura? - O fericire. - Nu e destul, pentru mine e o hrană. Arta nu e gustată în același fel de toată lumea, sunt unii care se folosesc de ea ca de un lichior, le ușurează digestia." O poveste despre prietenia fără limite dintre doi tineri: unul din ei, Adrian, își caută încă un drum în viață, o vocație; celălalt, Mihail, este un vagabond ciudat care trăiește pe străzi dintr-o alegere lucidă, un om care a adunat în el toată tristețea și amărăciunea lumii dar și o blândețe ascunsă sub asprimea vorbei. Într-o zi Adrian îl descoperă pe unul din muncitorii unchiului său citind o carte în franceză; incredul, îl pisălogește pe bietul om să îi spună de ce citește, dacă chiar știe să citească în franceză și așa mai departe. Mihail este însă reticent la orice interogatorii indiscrete și se eschivează fără politețe. Adrian, cu temperamentul unui om tânăr și înflăcărat, simte că tocmai și-a găsit un model de viață în Mihail și este decis să îl urmărească peste tot ca să învețe de la el tot ce se poate afla de la un om care a trăit peste tot și a văzut toate ororile umanității dar nu s-a înrăit în consecință. Durata: 107 minute Distribuţie: Adrian Pintea, Florian Pittiş, Tatiana Iekel, Ştefan Sileanu, Virginia Mirea, Marcel Iureş, Ica Matache, Valentin Uritescu, Matei Alexandru, Monica Ghiuţă, Eugenia Bosînceanu, Mihai Mereuţă, Sergiu Demetriad Regia artistică: Cristian Munteanu Înregistrare din anul 1988

Jan 23, 2011

1001 de nopți - Călătoriile lui Sindbad marinarul (1968)

"- Dar unde te grăbești să pleci? 
- Mă duc la nefericitul nostru vecin. 
- De ce nefericit? Doar și el își iubește soața. 
- Da, dar soața lui a plecat dintre cei vii și el va trebui să fie îngropat cu ea împreună." 

Pe vremea când marinăria era nesigură și aducea aproape cu certitudine moartea, marinarii ce se întorceau să își povestească aventurile erau niște eroi. Aceasta este povestea celor șapte călătorii ale lui Sindbad, un aventurier ce nu suporta să lâncezească într-un loc, un om ce căuta să exploreze tot pământul pe vremea când toate hărțile erau pline de pete negre cu Terra incognita.
  Durata: 52 minute
Distributie: Fory Etterley, Mircea Constantinescu, George Demetru, Aurel Rogalschi, Ion Anastasiad, Lelia Columb, Dana Dumitrache, George Oprina, Petrică Popa, Paul Nadolschi, Ștefan Florescu, Mihai Stoenescu

Jan 21, 2011

Rivalii de Richard Brinsley Sheridan

"- Ce s-a întâmplat? Măcel, moarte de om, abator! El poate să dea detailuri. 
- Doamnă, despre măcel nu pot să-mi dau cu părerea, cât despre moarte de om, să vedem ce o să zică juriul."
 O comedie plină de spirit și ironie careia, din păcate, nici o traducere nu îi poate face dreptatea cuvenită. O comedie de limbaj ce o are în centru pe doamna Malaprop, un fel de cucoana Chirița engleză, o femeie foarte demnă care simte acut nevoia să folosească cuvinte despre al căror sens nu are habar, ba chiar să inventeze cuvinte ce seamănă acustic cu alte cuvinte; doamna Malaprop trebuie să se exprime pretențios și, dacă nu există cuvinte destul de complicate, le va inventa ea. Nepoata doamnei Malaprop este o tânără fată foarte romanțioasă, Lidia, care vrea neapărat să se mărite cu un tânăr sărac și să fugă cu el în lume. Din nefericire pentru ea, toți cei care o curtează sunt ori bogați, ori social respectabili pentru o căsătorie, așa că singurul om care o iubește este nevoit să se deghizeze în ofițer sărac pentru a avea o șansă la inima ei. De aici urmează o serie de încurcături și dueluri pentru că cei mai buni prieteni ai săi sunt pretendenți și ei la mâna Lidiei fără să aibă habar că și el suspina în taină după romantica fată. Richard Brinsley Sheridan - Rivalii
Durata: 152 minute Distribuție: Rodica Mandache, Șerban Cellea, Mihai Constantin, Răzvan Vasilescu, Irina Movilă, Șerban Ionescu, Dan Aștilean, Valentin Uritescu, Mihai Bisericanu, Anca Sigartău, Mitică Popescu, Regie: Cezarina Udrescu

Jan 13, 2011

Jane Eyre de Charlotte Bronte

"Văd că știi să cânți puțin, ca orice școlăriță engleză, poate ceva mai bine decât unele dintre ele dar nu suficient. Întoarce-te, te rog. Când am venit, Adele mi-a arătat câteva schițe pe care spune că le-ai făcut dumneata; nu știu dacă sunt făcute în întregime de dumneata, te-a ajutat desigur un profesor..."

 O fată tânără, educată, săracă și cam urâțică nu poate decât să se angajeze ca guvernantă undeva în Anglia secolului 19 pentru că nimeni nu s-ar gândi să se însoare cu ea. Cum Jane Eyre este și foarte tânără, deci fără experiență, nu găsește de lucru decât undeva la țară, la moșia unui lord ursuz. Lordul Rochester este un om morocănos și cam prea sincer, se poartă fără menajamente cu ea la început dar apoi, pe măsură ce o observă pe tăcute, masca ursuzeniei cade și lordul se îndrăgostește de fata cu visuri ciudate și profunzimi de gândire nebănuite. Amândoi sunt urâței la chip, amândoi sunt introvertiți, amândoi ascund o rană necicatrizată în suflet. O potrivire de caractere cum nu se putea mai nimerită doar că trecutul misterios al lordului Rochester scoate la lumină o poveste neterminată peste care Jane nu poate trece. Singura ei soluție este să fugă de omul pe care îl iubea cel mai mult pe pământ dar care, din cauza asta, o și rănise cel mai tare.
  Durata: 99 minute
Distribuție: Diana Lupescu, Victor Rebengiuc, Ion Pavlescu

Nov 29, 2010

Cum va place de William Shakespeare (1962)

"- Îndură-te, zâmbește-mi câteodată, și-am să trăiesc din slabul tău surâs.
- Ia spune-mi, pe feciorul ce adineauri vorbea cu mine, nu cumva îl cunoști?
- Așa și-așa, l-am tot văzut pe-aicea.
- A, să nu crezi că mi-a căzut cu tronc, întreb așa... E frumușel dar nu e rupt din soare. O altă fată, de l-ar fi cercetat așa ca mine, te pomenești că-l îndrăgea. Dar eu nici nu-l iubesc, nici nu-l urăsc, cu toate că ar merita mai mult ca să-l urăsc..."

Una din cele mai melancolice comedii ale lui Shakespeare, Cum vă place spune povestea a două prințese ce fug de la palat pentru că nu mai vor să trăiască într-o dictatură și se refugiază în pădure unde dau peste fostul rege exilat, petrecându-și timpul cu o ceată de haiduci veseli. Intriga politică este însă doar canavaua pe care se țese subiectul mult mai grav și mai complicat al cunoașterii de sine. Acolo, în codrii Ardenilor, și regele și prințesele și suita lor, tot jucându-se de-a păstorii și haiducii, tot schimbând măști, ajung să se cunoască mai bine pe ei înșiși, iar ceea ce afla cu ocazia asta nu este tocmai încântător.

Rosalinda, fata deghizată în păstor, poate cel mai inteligent personaj feminin din toată opera lui Shakespeare, se îndrăgostește fără putință de împotrivire de un curtean din suita regelui. Toată drama unui om inteligent confruntat cu iraționalul îndrăgostirii se dezlănțuie în cuvintele Rosalindei, discurs reluat de Shakespeare și în alte piese sau sonete, semn că îl obseda problema aceasta.

Căci adevărul, spune Shakespeare, este că iubirea trece foarte repede, oamenii se plictisesc, iar dacă ești cât de cât inteligent nu te poți lăsa amăgit de promisiunile ei iluzorii, nu poți spera în mod real la fericire când vezi bine mizeria morală în care ajung toate cuplurile căsătorite. Rosalinda știe toate astea totuși nu se poate împiedica să se îndrăgostească de Orlando și la final să se căsătorească cu el, plină de toate speranțele îndrăgostirii, naivă și conștientă în mod dureros de aceasta. Tinerii îndrăgostiți pleacă la final cu promisiunea fericirii eterne dar ce se întâmplă după aceea cu ei nu vom afla niciodată, a avut dreptate înțelepciunea amară sau nebunia iubirii?

Montarea aceasta este foarte importantă și din punct de vedere istoric pentru că reface un moment celebru al teatrului Bulandra din acei ani, un spectacol al unui regizor genial, Liviu Ciulei, care a schimbat cu o singură piesă modul cum se juca teatru în anii 60. Până la el se jucau piese cu decoruri greoaie, cu gesturi obsedate de realismul psihologic, tirania realului plana peste teatru. Apoi a venit piesa aceasta și a spart canonul realist, pe o scenă simplă, fără decoruri, niște oameni se jucau de-a păstorii îndrăgostiți și rosteau cuvintele poetice în lumina lunii, personaje stilizate și totuși vii și strălucitoare deveneau simboluri pentru ceva mai înalt decât ei. Noul val în teatru începuse.


Durata: 94 minute
Distribuție: Clody Bertola, Victor Rebengiuc, Ileana Predescu, Liviu Ciulei, George Mărutză, Dorin Dron, Petrică Gheorghiu, Adrian Georgescu, Mircea Başta, Ana Negreanu, Rodica Suciu, Dumitru Furdui, Petrică Vasilescu, Marius Pepino, Nicolae Gafton
Regie: Liviu Ciulei şi Elena Negreanu
Înregistrare din 1962

Nov 27, 2010

Veciniada de Ion Băieșu

"- Sunt foarte astenic: noaptea vorbesc singur în somn, vorbesc și ziua în tramvaiul 14, plus că uit îngrozitor. Uite, de pildă acum, nu mai știu, ce trebuia să spun? - Poți să taci, nu te obligă nimeni să vorbești." Viața în blocurile comuniste cu toți oamenii la grămadă, înghesuiți, spionându-se lipiți cu urechea de pereții subțiri, saturați de prezența celuilalt, acea viață insuportabil de comună adăuga un grad sporit de stress traiului în comunism. Dar toată această drama a viețuirii la comun poate fi transformată în comedie de un autor ca Ion Băieșu. Personajul principal al piesei este un om astenic, obsedat de curățenie, care începe să aibă idei paranoice cum că un anumit vecin se șterge pe preșul lui. Și, cum nervii săi sunt întinși deja la maxim și toate au o limită, el se decide să îl omoare pe vecinul murdar și nesimțit. În acest scop va aduna martori oculari, avocat și fotograf pentru a imortaliza crima sa legendară de care speră totuși să fie achitat. Un război al nervilor demn de o epopee grecească, o epopee pentru un preș prețios care trebuie apărat din principiu. Durata: 28 minute Distribuție: Marin Moraru, Gheorghe Dinică, George Trestianu, Dem Rădulescu, Arcadie Donos, Astra Dan Regie: Mihai Pascal