Pages

Jun 18, 2011

Platonov de A. P. Cehov

"- Răul mişună în jurul meu, murdăreşte pămintul, îi înghite pe fraţii mei întru Hristos şi întru ţară, iar eu zac şi nu fac nimic, ca după o muncă grea; stau, privesc, tac... Acum am douăzeci şi şapte de ani, la treizeci de ani am să fiu la fel, nu prevăd nici o schimbare! Iar mai tîrziu n-o să fie decît o nepăsare crasă, abrutizare, o indiferenţă deplină faţă de tot ce nu e plăcere trupească, iar mai departe e moartea. S-a dus viaţa! Mi se face părul măciucă numai cînd mă gîndese la o moarte ca asta! "

 Un învățător de țară își înșeală soția, bea, cântă la chitară, dar cel mai adesea pur și simplu zace. Se lasă trăit de viață așa cum un animal se lasă în voia timpului și a soartei. Însă Platonov nu este un om insensibil sau grosolan, ci un om foarte inteligent și cult, viața pe care o duce îl scârbește și pe el dar ... preferă să se lase dus de izbeliște fără nici o tresărire. Pe când era student și avea în el toate idealurile lumii, Platonov se îndrăgostise de o fată la fel de idealistă și luminoasă ca el, Sofia Egorovna. Într-o zi Sofia a dispărut brusc și Platonov, năucit, s-a apucat de băut și a uitat toate idealurile vieții sale. S-a însurat și s-a mutat la țară unde se lăsse în voia sorții. Într-o zi apare la țară femeia care îi distrusese viața, Sofia Egorovna, și ea măritată, și ea nefericită. Pentru Platonov întâlnirea este dureroasă, pentru Sofia este un îndemn să reia idealurile din tinerețe ca și cum s-ar mai putea repara ceva. Abia față în față cu Sofia, cu amintirea tinereții lui, Platonov își dă seama cât de mult a decăzut, cât își urăște viața, cum a ajuns într-o fundătură. Sentimentul ratării este insuportabil, Platonov nu știe ce să facă, drama lui transcende cuvintele, dar ceva trebuie făcut, ceva drastic pentru că acum nici el nu mai poate trăi așa.
  Durata: 55 minute
Distribuţie: Marcel Iureş, Stela Popescu, Irina Movilă, Valentin Uritescu, Andreea Bibiri, Constantin Codrescu, Eugen Cristea, Anca Sigartău. Înregistrare din 2008.
Regie: Dan Puican Durata: 76 minute Distributie: un colectiv artistic al teatrului national din Craiova Regie: Constantin Moruzan

No comments:

Post a Comment