Pages

Jan 7, 2010

A.P. Cehov - Drama la vanatoare


"- Domnule Kamâșev, mi-e tare silă de dumneata.
- Și mie, dar ce pot face? Așa e viața asta..."

Dramatizare după un roman cehovian mai puțin cunoscut (dar care l-a inspirat și pe Emil Loteanu când a făcut filmul Bestia mea dragă după același roman), Dramă la vânătoare este povestea unui judecător de instrucție din Rusia imperială care ajunge să comită o crimă pe care va trebui să o și ancheteze singur.

Poveste de dragoste dar și dramă psihologică a unui om împietrit care știe despre sine că este un monstru dar nu poate face nimic în această privință decât să scrie despre asta.

În fine, romanul e mai complex decât atât, are cel puțin două straturi de interpretare, pe de o parte avem romanul propriu zis scris de criminalul cu veleități de scriitor - și la nivelul acesta Cehov ironizează romanele foileton de pe vremea lui, pline de mistere artificiale și palpitante cu orice preț, iar pe de alta avem romanul care închide romanul - aici sensurile sunt mai grave, este povestea omului care scrie pentru a-și mărturisi crima. Dramă și comedie îmbinate în aceeași scriitură cum numai Cehov știa să o facă.

Piesa folosește muzica lui Evgheni Doga de pe coloana sonoră a filmului menționat mai sus.


Durata: 84 minute
Distributie: Alexandru Repan, George Constantin, Mariana Buruiana, Stefan Radof, Alexandrina Halic
Regie: Titel Constantinescu

Jan 6, 2010

Eugen Ionescu - Cantareata cheala

"Ce ciudat, ce bizar, ce coincidență!"

Prima piesă a lui Eugene Ionescu este și piesa de inaugurare a teatrului absurdului. Povestea piesei este binecunoscută: pe când Ionescu încerca să învețe limba engleză a fost șocat de absurditatea și banalitatea frazelor din manualul lui de limba engleză. A abandonat studiul englezei, a luat frazele din manual și le-a organizat astfel încât să iasă o piesă. Absurdul piesei care ne șochează atât de tare chiar și azi este absurdul unui manual de limbi străine, nefiresc ca orice manual.

Înregistrarea aceasta a piesei se remarcă printr-o regie extraordinară: cheia regizorală este automatismul personajelor, regia le vede ca pe niște mecanisme întoarse cu cheița - cum sunt păpușile din ceasurile vechi din turnurile medievale. Ele își debitează discursurile în paralel, uneori mecanismele lor se strică și discursurile lor devin repezite sau foarte lente (ca în celebra arie din Povestirile lui Hoffmann de Offenbach)și totul este cu atât mai superb în absurditatea sa cu cât aceste automate vorbesc foarte serios și demn despre viețile lor mici burgheze. Niște păpuși demne.

Piesă înregistrată în anul 2008

Durata:65 minute
Distribuție:Rodica Mandache, Mircea Constantinescu, Emilia Popescu, Dan Condurache, Gabriela Popescu, Petre Lupu, Antoaneta Zaharia
Regie: Gavriil Pinte

Jan 5, 2010

Jucatorul de Dostoievski


"Trăiesc într-o continuă neliniște, până și în somn visez că sunt în fața ruletei, parcă sunt blestemat. Simt cum mă scufund în mocirlă..."

Dramatizare după cel mai scurt roman al lui Dostoievski (roman scris în timp record când Dostoievski era hăituit de creditori) piesa prezintă căderea treptată și ireparabilă a unui om sărac și mândru în patima jocului de noroc. Personajul principal mânat de ambiții mari dar constrâns de poziția sa socială să rămână în slujbe insignifiante, tratat superior de oamenii nobili, decide că singura sa scăpare este să dea lovitura, să câștige o sumă uriașă la ruletă pentru a obține implicit respectul lumii și inima alesei sale. Dar calculul nu se adeverește, banii câștigați îl îndepărtează de prieteni și de fata pe care o iubea, iar el se blochează în dependența sa de jocul de noroc, condamnat pe viață să joace într-una fără să știe nici el de ce o mai face.


Jucatorul - F.M. Dostoievski

Durata: 68 minute
Distribuție: Dan Condurache, Mirela Gorea, George Constantin
Regie: Silviu Jicman

Jan 4, 2010

Willy Russel - Meditatiile Ritei


"Daca cineva vrea să se schimbe, trebuie să înceapă din interior,nu?"

Comedie (puțin amară) despre Rita, o fată de condiție modestă, needucată, care decide brusc într-o zi că ea nu mai vrea să trăiască așa și se duce la un colegiu să se înscrie pentru cursuri la un profesor particular. Piesa reprezintă dialogurile dintre profesor și elevă, sub ochii noștri se petrece o transformare radicală, coafeza haioasă și zăpăcită devine o intelectuală cu gusturi rafinate și cu exigențe de negândit înainte.

Piesa nu este totuși comedie până la capăt, Rita ca orice om are limita ei de înțelegere și de creativitate, bagajul nou acumulat de cunoștințe literare nu o împiedică să devină filistină și un pic snoabă. Spre finalul piesei personajul profesorului - ce părea doar unul secundar - devine tot mai puternic, se dezvăluie a fi un poet ratat și îngropat de viu într- mediocritate asumată, un om care totuși nu își pierde luciditatea chiar și în deznădejde, un judecător nemilos de corect inclusiv cu sine.


Meditatiile Ritei - Willy Russel

Durata: 105 minute
Distribuție: Florian Pittiș, Emilia Popescu
Regie: Florian Pittiș

Jan 3, 2010

Ludmila Razumovskaia - Santaj

"- Noi, oamenii anilor 60 eram altfel. Nu ne gândeam la noi, ci la alte lucruri, la sensul vieții, la sensul istoriei...
- Da, și ce lucru minunat ați realizat voi, oamenii anilor 60? Unde sunteți acum?"

Piesă de teatru intensă și palpitantă despre încercarea unor liceeni de a-și șantaja diriginta pentru a obține schimbarea lucrărilor de BAC cu unele fabricate de acasa. Spre uimirea lor, profesoara modestă și bună le rezistă eroic cu un curaj moral la care nu se așteptau. Este o piesă despre conflictul dintre generații în Rusia comunistă, despre limitele răului ce par atât de ușor de trecut înainte de a o face și care apoi îi îngrozesc pe cei care au trecut dincolo, despre prăpăstiile etice care despart oamenii contemporani.


Ludmila Razumovskaia-Santaj

Durata: 67 minute
Distribuție: Sanda Toma, Cristian Iacob, Delia Nartea, Marius Rizea, Claudiu Bleonț
Regie: Dan Puican

Dec 31, 2009

DD Patrascanu - Inzapezitii


Dramatizare a unei schițe de D. D. Pătrășcanu în care niște oameni de pe la începutul secolului se trezesc înzăpeziți într-o gară de provincie chiar în noaptea de revelion. Necazul este îndulcit de cheful organizat pe loc de șeful gării, un vechi prieten al unuia dintre înzăpeziți, care reușește să îi înveselească pe rebegiții călători. E o schiță de un umor duios aproape, atmosfera începutului de secol respiră în fiecare replică, timpuri pierdute pentru noi pe care nu le putem reconstrui decât parțial din asemenea scrieri.


DD Patrascanu-Inzapeziti
Durata: 26 minute
Distribuție: Alexandru Giugaru, Toma Caragiu, Ștefan Mihailescu-Brăila, Nineta Gusti
Regie: Paul Stratilat

Dec 30, 2009

Legaturi primejdioase de Choderlos de Laclos

"Slujești de bună seama moravurile când dai în vileag mijloacele de care se folosesc cei cu moravuri proaste ca să corupă pe cei cu moravuri bune."

Dramatizare după un roman epistolar francez de secol 18, piesa reprezintă o palpitantă aventură a unor oameni decăzuți și imorali care reușesc să strice totul în jurul lor, la început cu cinism indiferent, apoi cu groază când observă că propria lor corupție morală îi afectează și pe ei într-un mod neașteptat.

La anii 1700 scriitorii avea obiceiul desuet azi de a scrie clar și simplu despre imoralitate și dezmăț, despre viciu și virtute, dar romanul lui Choderlos de Laclos nu este o predică plictisitoare și savantă despre beneficiile virtuții, nu, este o scriere palpitantă plină de detalii psihologice și personaje puternice care acționează neprevăzut, cititorul (în acest caz ascultătorul) este ținut cu sufletul la gură în fiecare moment ca și cum ar fi vorba de un veritabil roman de aventuri.

Dramatizarea a fost gândită ca un serial radiofonic și de aceea episoadele adunate toate la un loc mai jos durează puțin mai mult decât o piesă obișnuită.

Legaturi primejdioase - teatru radiofonic
Durata: 178 minute
Distribuție: Irina Mazanitis, Adrian Pintea, Ilinca Goia, Lucia Muresan, Mihai Bisericanu, Mihai Dinvale, Mircea Constantinescu
Regie: Cristian Munteanu

Dec 29, 2009

Victor Ion Popa - Ciuta


"Vezi ce vorbareata ma face pe mine fericirea? Eu n-am vorbit niciodata ca in seara asta; pastram vorbele pentru cineva, pentru tine."

Prima piesă a lui Victor Ion Popa, nu lipsită de anumite stângăcii literare în privința construcției personajelor, este o scriere intensă, cu o acțiune foarte bine construită spre punctul culminant. Este o piesă oarecum romantică, despre niște oameni puri și idealiști care sunt înfrânți de o lume meschină și veroasă. Personajul principal din Ciuta - Carmen Anta trăiește totul la o intensitate incandescentă, se aruncă cu capul înainte în iubire, nu acceptă nici un compromis cu lumea impură și la final va plăti pentru intransigența aceasta.

Carmen Anta este un personaj special în literatura română unde, după cum spunea Călinescu, personajele feminine sunt ori tinere inocente și neștiutoare, ori femei virilizate de dorința de putere (gen Doamna Chiajna, Vidra etc). Ei bine Carmen Anta nu este nici o ingenuă deși vârsta o recomandă, este o tânără care gândește singură, are principii și idealuri, are o morală de la care nu cedează când toți ceilalți încearcă să o corupă, iar despre setea de putere nici nu poate fi vorba. Carmen Anta anunță femeile complexe ce vor apare mai târziu în literatura interiorizantă a unui Camil Petrescu sau Mihail Sebastian.


Victor Ion Popa - Ciuta
Durata: 63 minute
Distribuție: Victor Rebengiuc, Irina Petrescu, Eugenia Popovici, Costache Antoniu, Toma Caragiu, Elvira Godeanu, Mircea Anghelescu
Regie: Constantin Moruzan

Dec 27, 2009

Idiotul de Dostoievski

"Ai o fire mandra, Nastasia Filipovna, dar poate esti atat de nefericita pentru ca te crezi vinovata cu adevarat. Ai nevoie de multa ingrijire, Nastasia Filipovna, eu te voi ingriji. Adineauri ti-am vazut portretul si am regasit in el trasaturi cunoscute si mi s-a parut ca ma chemi de mult..."

Dramatizare după romanul lui Dostoievski, piesa este foarte lungă dar tocmai de aceea fidelă originalului, fără sa ciuntească din ideile esențiale asa cum ar fi făcut-o o dramatizare mai compactă.

Romanul dostoevskian îl are în centru pe prințul Mâșkin, un om ideal, perfect, un personaj gândit de Dostoievski cât mai asemanator cu Hristos în încercarea de a vedea cum s-ar descurca în lume un astfel de om desăvârșit (dar lipsit de puterile divine). Ce se întamplă este că lumea nu îl respinge, ba chiar îl admiră dar el nu este în stare să îndeplinească așteptările lor, îi dezamăgește pe toți și la final, învins de o lume mai mult decât imperfectă, înnebunește.

Nu așa ar fi trebuit să evolueze personajul, acțiunea i-a scăpat din mână lui Dostoievski, nevoit să scrie romanul de mai multe ori, să piardă o copie, să o ardă singur pe alta de teama perchizițiilor de la vama ruseasca... Deși nu este construit perfect din punctul de vedere al acțiunii și al al intrigii, Idiotul rămane un roman fascinant chiar și numai prin faptul că are în el unul din cele mai luminoase personaje din literatura universală.

Fiodor M.Dostoievski -Idiotul(Inocenta iubirii)
Durata: 247 minute
Distribuție: Adrian Pintea, Dana Dogaru, Mircea Albulescu, George Constantin, Constantin Dinulescu, Victor Rebengiuc
Regia: Cristian Munteanu

Dec 24, 2009

In ajunul Craciunului de A.P. Cehov

Dramatizare după o schiță a lui Cehov, piesă luminoasă și veselă despre visul unor copii de a fugi în America și tot tărăboiul stârnit în casă de fuga lor. O piesă despre copii dar nu doar pentru ei.

Durata: 21 minute

Cehov - "In ajunul Craciunului"